dw-interactive-vision-header

Här hittar du det senaste från oss inom
strategi, design, webb och kommunikation.

Nyheter från Dw Interactive.

Spelifiering och ledarskap – nästa grej?

Kategori: Entreprenör, Kommunikation, Ledarskap

I helgen var jag på Vinterminglet tillsammans med Patrik och Pontus på Dinwebb. Eventet var riktigt bra arrangerat. Som entreprenör var Johan Staël von Holsteins anförande en av höjdpunkterna.


De resterande föredragen var också riktigt bra.

Johan Ronnestam, Mats Svegfors och Cilla Benkö från Sveriges Radio, Sofia Svanteson, Anton Johansson och Hampus Brynolf från Intellecta.

Men det här inlägget handlar om spelifiering och ledarskap. Den tar sig utgångspunkt i en intressant diskussion med Jan de Man Lapidoth som hade ett anförande om ledarskap och sociala medier och Malin Strömman som hade anförande om spelifiering.

Malins definition av spelifiering eller gamification var något i stil med ”Att göra t.ex. lärande eller shopping till något roligt och till en kreativ lek”. Malin har jobbat med bl.a. spelifiering på Stardoll.

Hon använde exemplet Farmville (som är ett oerhört populärt Facebookspel med 62 miljoner användare) där det finns ett antal olika ingredienser som jag tycker är intressanta att koppla till ledaraskap. Speciellt ledarskap i ett visionsdrivet företag där visionen ibland kan kännas långt bort.

Mitt förra inlägg så visade jag bl.a. hur många stora misslyckanden Abraham Lincoln hade på vägen till att bli president.

Malin beskrev ett intressant problem som många comunities och onlinespel har:

1. Att besökaren ska registrera sig

2. Att den nyblivna medlemmen ska komma tillbaka en andra gång

3. Att medlemmen ska komma tillbaka och köpa något och betala för första gången

4. Att medlemmen regelbundet ska komma tillbaka och köpa

Farmville vill att du ska ta dig till nästa nivå i spelet – på samma sätt som en entreprenör vill att medarbetarna ska vara med och ta företaget till nästa nivå. Nästa steg till visionen.

Men ibland blir det jobbigt – en kund kanske inte gillar det jobb jag gjort, eller så är det något annat som inte fungerar. Individen kanske tvivlar på sin förmåga att bidra till att nå visionen eller på företagets förmåga.

Att rekrytera, utveckla och behålla de bästa medarbetarna

Om den viktigaste framgångsfaktorn för att bygga framtidens tjänsteföretag är att rekrytera, utveckla och behålla de bästa medarbetarna (vilket jag är övertygad om) så räcker det inte med att just rekrytera de bästa medarbetarna. Vi ska utveckla och behålla medarbetarna också.

Jag tror att det här är väldigt nära sammankopplat med spelifiering på olika sätt. När Johan Staël von Holstein berättade om sin vision – hans företag Mycube ska rädda världen från Google, Facebook och Apple – då blir det tydligt att för en person som Johan så räcker det med den visionen – sen är det bara att köra. Det är hans trigger – den lysande stjärnan långt bort.

En individ med andra drivkrafter (vi kan kalla honom Kalle) behöver se framsteg på kortare sikt, varje månad, varje vecka eller kanske till och med varje dag. När Johan Staël von Holstein vill se att det är långt kvar – då vill Kalle se att vi snart är framme.

För att möta de här olika individerna inom ramen för ett och samma företag så borde vi kunna använda metoderna för spelifiering.

Grundförutsättningar

- Det ska vara roligt att komma till jobbet – Malin använde uttrycket empowered – att vara i sin kraft

- Utrymme för kreativitet

- Tydlig pedagogik och kommunikation internt och externt (vart, på vilken väg och med vilka medel)

- Koppla ihop individens mål och personliga vision med företagets mål och företagets vision

- Skapa förutsättningar för uthållighet vid temporära motgångar

Bidra gärna med kommentarer om fler viktiga grundförutsättningar!

Olika triggers – på kort och lång sikt

I Farmville är nivåer, poäng och olika ”badges” tillsammans med att spelet på ett nästan magiskt sätt vet när du har tröttnat och behöver en ny inspiration triggers för att få dig att fortsätta spela – att tycka det är roligt. Olika drivkrafter i form av skapande och lönsamhet är också viktigt enligt Malin Strömman.

Magnus Olsson, Art Director på Dinwebb skrev tidigare kort om personas som är ett sätt att förtydliga målgrupperna. Medarbetaren som målgrupp är viktigt i ledarskap (på ett annat sätt än t.ex. situationsanpassat ledarskap).

- Triggers för att stärka självkänslan (ett exempel som jag hörde här om veckan av min försäljningschef Karin Plith – Let them shine – dvs. visa uppskattning i grupp såväl som enskilt)

- Premiera insatser utöver det vanliga

- Förtydliga och manifestera framgång – ett exempel är att flytta, ett annat att fira alla vinster

- Rekrytera chefer och nya positioner internt

- Ha genomtänkta titlar

- Gör om möjligt ingen skillnad på intern och extern kommunikation

- Ta hänsyn till andra intressenter, familj, vänner och kunder (t.ex. vid olika typer av event)

Bidra gärna med kommentarer om fler viktiga triggers!

Jag tycker det här området är intressant och jag är övertygad om att det har massiv effekt på din organisation, frågan är om du sitter i förar- eller passagerarsätet?
Hälsningar
Johan
Ps Ingemar Stenmark sa något i stil med – jag tränar bara när det är roligt – och han blev bäst i världen. Ds.






Kommentera